Caroll Shellby
Carrol Shelby je v januarju 2012 dopolnil 89 let. Žal pa se je njegova pot končala po dolgi bolezni. Umrl je v četrtek 10.5.2012. Ostali smo brez legende, ki je v svoji karieri naredil velikanski preskok v avtomobilski industriji. Njegovi avtomobili bodo živeli za večno.
R.I.P.
Skozi življenje ga vodi isti ritem, saj svojo znamko trži že skoraj celo življenje. Ne želi biti oklican za »najboljšega vseh časov«, takole pa pravi o različnih periodah njegovega življenja.
»Prva era se je imenovala Old99. Potem v 20-ih tega stoletja, je bil Bugatti. V 30-ih so bili to Nemci. Potem pa lahko ugibate…. V 60-ih je bil popularen Lotus ali nekaj drugega? Sedaj bom omenil najboljši dirkalni avto vseh časov in to je Shelby Cobra. Obstajalo je preko 3000 dokumentiranih podjetij po vsem svetu, ki so replicirali Cobro.
Zato imenujte nekoga, ki je dosegel več kot to. Sam sem proizvedel tisoč originalov, proizvedel pa sem skupaj 300 avtomobilov na leto in v 12 letih se je številka približala 5000. Ampak edini, ki res štejejo je prva Cobra in tisoč drugih, ki so osvojile svetovno prvenstvo. Še vedno je to edini ameriški avtomobil, ki je zmagal na svetovnem prvenstvu. Gre mi na smeh, ko pomislim, da je to avto, ki je bil največkrat kopiran. Vendar še vedno vztrajam, da je najboljši tisti, ki so ga fantje ustvarili v 60 letih.«
Zgodovina Carroll-a Shelby-a
11 Januar 1923 — Leesburg, Texas. Rodil se je Carroll Hall Shelby . Njegov oče Warren Hall Shelby je bil podeželski raznašalec pošte. Materi pa je bilo ime Eloise Lawrence Shelby.
November 1941 — Pričel je s treningom pri Lackland Air Force Base blizu San Antonia v Teksasu. S svojo zaročenko je ohranjal stike preko ljubezenskih pisem, katere je dal v čevlje za letenje in jih nato spuščal iz letala na njeno kmetijo. Kot inštruktor letenja je bil na čelu US med 2. svetovno vojno.
18 December 1943 — Carroll Shelby se poroči z Jeanne Fields.
27 December 1944 — Rodi se Sharon Anne Shelby.
Avgust 1945 – Carroll zapusti Air Corps. Prične živeti kot civilist in odpre odlagališče za tovornjake v Dallasu v državi Teksas.
2 November 1946 — Rodi se Michael Hall Shelby.
23 Oktober 1947 – Rodi se Patrick Burke Shelby.
Leta 1949 — Carroll odpre podjetje, ki se ukvarja z gojenjem piščancev. Njegov prvi izkupiček je 5000 usd dobička, vendar kasneje bankrotira, saj mu poginejo piščanci za Limberneckovo boleznijo.
Januar 1952 — Carrol odpelje svojo prvo dirko, četrt milje drag srečanje z Fordom V8.
Maj 1952 — Carrol odpelje svojo prvo cestno dirko v Normanu v Oklahomi, z avtomobilom MG-TC, kjer doseže prvo mesto v tekmi z drugimi MG-ji. Istega dne v še boljši konkurenci zmaga z Jaguarjem XK 120s.
November 1952 — Carroll Shelby pripelje Cad-Allard do prve zmage v zgodnje SCCA dirki, ki je bila v bližini majhnega mesta Cadd Mills v Teksasu.
Avgust 1953 — Carroll spozna, da mora pohiteti na stezi, da bi prišel v formo, zato nosi svoj delavni kombinezon iz njegove kmetije. In ta čudna dirkalna oprava mu je prinesla več reklame in smeha, kot njegov dirkalni rekord. Zato Carroll ostane zvest svojemu kombinezonu, ki postane njegova prodajna znamka.
Januar 1954 — Shelby pridobi zanimanje John-a Wyer-ja, direktorja podjetja Aston Martin. Srečal pa se je tudi z odličnima voznikoma Grand Prix-a Juan-on Gangolo in Petrom Collins-om. Wyer povabi Shelby-a za sovoznika Aston Martina DB3 v Sebringu v Floridi.
Avgust 1954 — Donald Healey, ki dela za Austin Healey v Angliji, prosi Shelby-a za pomoč pri postavitvi 70 novih dirkalnih rekordov v Bonneville Saft v Utahu.
November 1954 — Shelby vstopi v Carrera Pan Americana v Meksiku. Shelby se med vožnjo Austina Healey-a zaleti v veliko skalo in se pri tem štirikrat zakotali po pobočju. Najdejo ga indijanci, ki mu za blažitev bolečin, zaradi zlomjenih kosti, ureznin in pretresa možganov ponudijo močno žganje in zavetišče.
Marec 1955 — Kljub močnim poškodbam zaradi prometne nesreče, Shelby še vedno dirka z avtomobilom. V vozilu ima prirejen odlitek iz steklenih vlaken, roko pa ima pripeto na volan. V Sebring-u Shelby vozi 3.0 litrski Monza Ferrrari s sovoznikom Phil-om Hill-om.
Julj 1955 — Shelby zmaga dirko Torrey Pines s 4.1 litrskim Mexico Ferrari-jem. Premaga pa tudi Phil Hill-a. V Los Angelesu Shelby-a opazi nepremičninski svetovalec Tony Paravano in mu ponudi nov avto za dirkanje- 4.9 literski Ferrari z 12-timi cilindri. Shelby s slednjim avtom zmaga, ponudijo pa mu tekmovanje v Evropi.
1956 — Sports Illustrated imenuje Shelby-a za dirkalnega voznika leta.
1957 — Shelby odpre Sport Cars na naslovu 5611 Yales v Dalles-u v Teksasu. Ob strani mu stojita Dick Hall, ki je lastnik bencinske verige v Abilena, Teksasu in brat Jim Hall, ki je lastnik podjetja Chararral cars.
November 1957 — Shelby zmaga 100 milj dolgo dirko z V8 enosedežnim Maseratijem v Riversidu. Po prvem krogu ga je vrglo s steze, zato je začel na koncu kolone, vendar je do konca dirke prehitel vse voznike in zmagal. To je bil njegov najboljši dosežek v karieri.
Junij 1959 — Shelby skupaj s svojim sovoznikom Ray-em Salvadorijem zmaga 24 urno dirko po LeMansu. Vozila pa sta Aston Martina DBR1/300.
Januar 1960 — Shelby vozi še zadnjo sezono z Maseratijem 250F Formula ena Grand Prix, katerega je prej vozil Fangio v Rheimsu leta 1958.
Februar 1960 — Shellby je živel v apartmaju, ki je bil last njegovega prijatelja. Mučijo ga močne bolečine v prsih, zato mora jemati tablete z nitroglicerinom. Njegov zdravnik se zmoti pri diagnozi, saj pravi da bolečine ne izvirajo iz srca. Carrol se preseli v La Mirando, loči se z ženo, ki ostane skupaj s tremi otroki v Dallasu. Shelby odpre distributersko podjetje Goodyear Racing.
Maj 1960 — Zdravniki Shelby-u diagnosticirajo angino pektoris, pri kateri je koronarna arterija zelo slabo preskrbljena s krvjo.
27 junij 1960 — Na dirki Continental Divide Raceways, Shelby s Scarabom postavi rekord in tako postane slaven tudi v USAC prvenstvu.
3-4 December 1960 — Shelby tekmuje svojo zadnjo dirko z Type 61 Birdcage Maserati na tretji Annual Los Angeles Rimes-Mirror Grand Prix in konča kot peti. Kljub temu pa osvoji USAC prvenstvo za 1960.
1961 — Shelby začne z novo kariero in sicer odpre “Shelby School of High Performance Driving”. Oglas, ki ga je stal 90 USD v Sport Car Graphic, mu je prinesel 1400USD dobička zaradi povpraševanja po njegovi literaturi. Pri ustvarjanju predmetnika in samem učenju mu je pomagal Pete Brock, ki je uspešen in talentiran oblikovalec avtomobilov, stilist in voznik.
September 1961 — AC Cars iz Anglije izgubijo dobavitelja za motor, ki naj bi poganjal dvosedežnega roadsterja. Zato mu Shelby pošlje pismo, naj v podjetju še vedno izdelujejo slednjo šasijo in mu ponudijo motor America V8.
Oktober 1961 — Charles Hurlock lastnik AC Cars odgovori Shelbey-ju, da ga zanima sodelovanje z njim, le če mu lahko priskrbi motor, ki bi lahko zamenjal prejšnjega. Istega meseca Shelby najde nov 221kubični Fordov Small-block motor. Med drugi mu razloži tudi njegovo idejo o fordovem V8 motorju.
Februar 1962 — Prvi roadster 260, brez motorja in menjalnika je prispel v Shelby-jevo delavnico v južno Kalifornijo, 2 februarja 1962. Med spanjem si je Carroll zamislil ime za avtomobil Cobra. Čez 8 ur je avtomobil sestavljen, gre za 260HiPo Borg-Warner four- speed. Prvi testni voznik je bil prav Shelby in njegov prijatelj Dean Moon.
Marec 1962 — Shelby prične s proizvodnjo na Princton-u Drive v Venice Calofornija. Podjetju se pridruži Fordov diplomant iz managementa Ray Geddes, ki koordinira njihovo poslovanje s Fordom.
April 1962 — Prva Cobra CSX 2000 je bila metalik rumene barve. Pobarval jo je Dean Jeffries, kateri jo tudi predstavi na avto show-u v New York-u pod znamko Ford. Tako so se pojavili številni naročniki avtomobila Corba. Shelby je s pomočjo bančnih depozitov pričel izdelovati »njegovo« Cobro.
Maj 1962 — Shelby prične promovirati Cobro testnim voznikom, ki ga ocenijo kot odličnega. Prav tako se v majski številki Sports Car Graphic pojavi članek o Cobri, ki pravi da je avto eksploziven in z dobrimi pospeški. CSX 2001 (druga verzija Cobre) prispe po zračni linije iz Anglije( brez motorja in menjalnika) v Pittsburg, kjer jo dokonča Ed Hugas. CSX 2002 prav tako po zračni poti iz Anglije prispe v Los Angeles in postane prva tekmovalna Cobra.
Junij1962 — Proizvodnja se upočasnjuje, saj Shelby naleti na problem. AC karoserije zahtevajo obsežni inženiring. CSX 2000 je ob vsakem testiranju avto revij, druge barve in tako kaže podobo mnogih avtomobilov v proizvodnji. Cobra ima točko prednosti pred Corvetto.
Avgust 1962 –Shelby-American prejme papirje za homologacijo Cobre, kot GT III avto. Homologacijo jih odobri FIA (the Federeation Internationale de L’Automobile). 6 avgusta FIA homologira Cobro, za FIA Manufacturers’ Championship. V 12 mesecih bi morali proizvesti vsaj 100 avtomobilov, vendar je bilo v času do soglasja narejenih le 8 avtomobilov.
Oktober , 1962 — Bill Krause pelje Cobro prvič na 3 urnem tekmovanju Grand Prix-u v Los Angelesu. Po slabem startu, Krause v devetem krogu prevzame vodstvo, vendar avto poškoduje in dirke ne konča. Po ugotovitvah je Cobra lažja in hitrejša od nove Corvette Stingray. Phill Remington, ki dela za Shelby American prične graditi močnejšo zadnjo stran avtomobila z deli Halibrand.
Januar 1963 — Za Shelby American pričneta dirkati Dave MacDonald in Ken Miles, ki zasedeta prvo in drugo mesto na Riversid-u, kjer premagata Corvette Stingrays. Anglež Ian Garrad, ki živi v južni Kaliforniji želi imitirati Cobro s Fordom 260, s štirimi cilindri British Sunbeam Alpine roadster. Najamejo Ken Miles-a, da bi naredil prototip »Tiger« pod okriljem Shelby-American-a.
Februar 1963 — Shelby-American v Daytoni nastopi v prvem mednarodnem tekmovanju. Vodijo Ferrari GTO, Chevrolet odstopi od tekmovanja.
Marec 1963 — Shelby-American nastopi s štirimi dirkalniki v Sebringu v Floridi, organizator dirke pa je FIA. Dva od štirih dirkalnikov imata nov krmilni sistem, vozita pa ju Dan Gurney in Phil Hill. Hill postavi najhitrejši krog , zmaga pa Ferarri.
Junij 1963 — Shelby-American ustvari prvih 125 Cobr. Ford zmanjša finančni vložek za Cobra Le Mans, zato Shelby sklene ponudbo z AC Cars in Ed-om Hugus-om, od katerih vsak naredi po en avto. Najboljša Cobra konča kot sedemnajsta.
September 1963 — Shelby prične s projektom Daytona Coupe, kjer mora izboljšati aerodinamiko vozila, da bi le ta dosegel 200mph in Mulsanne Straight. Dizajn avtomobila izbere Pete Brock. Proizvedejo že čez 170 Cober. Dobijo naročilo za prvega Cooper Monacos -King Cobra. Don Gurney zmaga s Cobro na Bridgehampton 500KM in tako postane prvi ameriški voznik, ki je zmagal na FIA dirki z ameriškim dirkalnikom.
November 1963 — Cobra še vedno ne premaga Ferarri-ja v letu 1963, premaga pa Corvett-o in zmaga na SCCA A-production national championchip.
December 1963 — Cobra zmaga (United States Road Racing Championship).
Februar 1964 — Shelby-American konča prvi FIA roadster in prvi Daytona Coupe. Oba sprejmejo v Daytono Continental. Bob Johnson in Dan Gurney končata dirko kot četrta, kjub temu da Cobra coupe postavi najhitrejši krog. Zmaga jima uide zaradi težav z diferencialom in ognjem.
Marec 1964 — Shelby-American v novo Cobro dajo motor 427-engine leaf-spring Cobra, CSX 2166. Cobra z novim motorjem prvič premaga Ferrari-jev GTO. Shelby se dogovori z Hurlock-om Brothers-om iz AC Cars in Fordovim dizajnerjem Klaus-om Arning-om za razvoj črne Cobre.
April 1964 — Po dobri sezoni in vodstvu pred Ferarrijem v FIA tekomvanju GT3, se Shelby odloči tudi za dirkanje v Evropi.
Junij 1964 — Cobra in Shelby-American zmaga v največji dirki v Evropi- 24 urno dirkanje v Le Mans-u. Med vsemi razredi Cobra zasede 4 mesto, v kategoriji GT pa 1. premaga tudi Ferarri.
Avgust 1964 — Ford naroči Shelby-u naj naredi Mustanga fastback za dirko in cesto. Ta novi avto naj bi tekmoval v SCCA B-production road racing proti Corrvetti.
September 1964 — Prvi Shelby mustang GT350 je dokončan, namenjen dirkanju.
Oktober 1964 — Prototip Cobre 427 je testiran v Silverstonu v Angliji in v ZDA.
November 1964 — Shelby-American dokonča 427 prototip Cobre. 289 Cobra zopet zmaga v SCCA A-production national championship.
December 1964 — SCCA sprejme GT350 v dirkalnem razredu B, ki je bil dokončan v California shop of Shelby- American v Benetkah.
Januar 1965 — Novinarji na Riverside International Raceway predstavijo Cobro 427, ki ima cevast okvir, in aluminijasto karoserijo ovito v šasijo. Shelby-American se preseli v letališke prostore v Los Angeles. Ford izroči projekt GT-40 Shelby- American.
Februar 1965 — Forda GT-4 pobarvajo v modro barvo z dvema belima črtama. Z njim tudi zmagajo prvo dirko v Daytoni. Prav tako zmaga svojo prvo dirko v Teksasu (Green Valley) Shelby Mustang GT350. V Shelby- American pričnejo delati 427 Cobro Roadster, katera naj bi premagala Ferrari. V Daytoni Cobra, ki jo vozita Jo Schlesser in Harold Keck prva v razredu GT.
Marec 1965 — Po proizvodnji prvih 250 avtomobilov GT350 se proizvodnja le teh prestavi v delavnico v Los Angeles. Razvijati pričnejo GT-40 Mark II (427 big-block). Voznika Jo Schlesser in Bob Bondurant zmagata v Sebringovi 12 urni dirki.
April 1965 — Ekipa Cobra gre tudi v Evropo z namenom ponoviti zmagovalno sezono. Ker Ferrari-ja ni na tekmovališču, zmaguje Shelby- American. FIA zavrne certifikat Cobre 427, ker ni dokončanih prvih 100 avtomobilov. Prva Cobra 427 namenjena cestni vožnji je končana.
Maj 1965 — John Whitmore s Cobro Daytono Coupe v razredu GT zavzame prvo mesto. Drugi je Bondurant s Coupe-jev at Spa. V Ameriki pa je proizveden prvi drag avtomobil GT350.
Junij 1965 — Shelby-American in Ford v Le Mans pripeljejo dva 427 GT-40 Mark IIs, štiri 289 GT-40 Mark Is in pet Cobra Daytona Coupes. V tekmovanju izpadejo vsi dirkalniki, razen eden Daytona Coupe pripelje skozi ciljno ravnino.
4 Julij 1965 — Shelby-American s Cobrami v 12 Heures De Reims v Franciji doseže dovolj točk pri FIA World Championship of GT cars za dvoboj in prevzem naslova Ferrariju, kateri ga ima že več kot desetletje. GT350 je dokončan.
Avgust 1965 — Prvih 15 tekmovalnih Cober 427 je dokončanih, dostavljene so strankam SCCA.
Oktober 1965 — Novi GT350 Shelby fastback gre v prodajo. Shelby-American po predlogih za Hertz-a naredi prototip GT350H.
November 1965 — Hertz-u je GT350H tako všeč, da podpiše naročilo za 200 avtomobilov. FIA izda certifikat za 427 za dirkalno sezono 1966. Tako GT350 znova osvoji SCCA-jev national B-production road racing championship.
December 1965 — Hertz zviša naročilo GT350H na 1000 avtomobilov.
Februar 1966 — V Daytoni zmaga Ford GT-40 Mark II. Shelby-American zgradi novi prototip Mustang notchback v novi seriji Trans-Am racing.
Junij 1966 — Henry Ford II je ponosen na trio GT-40 Mark IIs cross, ki v dirki Le Mans zasedejo 1,2 in 3 mesto. Finalizirajo specifikacije za GT350 in GT500.
Avgust 1966 — Ken Miles umre na Riverside International Raceway.
September 1966 — Prične se produkcija v LAX (Los Angeles International Airport) za leto 1967. Jerry Titus zmaga na Riversid-u, Ford pa doseže trans ameriško proizvodnjo titulo.
November 1966 — Prvi Shelby GT350s in GT500s so dostavljeni trgovcem po vsem svetu.
Marec 1967 — Zgrajen je zadnji Cobra Roadster 427 .
Junij 1967 — Ford znova zmaga v Le Mansu z Mark IV GT-40.
Avgust 1967 — Shelby-American izgubi najemniško pogodbo z zgradbo v LAX-u.
September 1967 — Proizvodnja za leto 1968 Shelby Mustang se preseli v Ionio, Michigan in A.O. Smith Company.
Oktober 1967 — Shelby-American dobi od Ford-a titulo v trans ameriškem tekmovanju. Shelby-American zaključi konstrukcijo za dirkalni avtomobil Cougar-Cobra Can-Am.
November 1967 — Shelby-American preseli svojo proizvodnjo Shelby-jev za leto 68 v Torrance, California.
Junij 1968 — Končani so Shelby GTs za leto 1969. v Le Mansu zopet zmaga GT-40.
Avgust 1968 — Shelby proda novo Cobro Roadster 427.
September 1968 — Shelby odpre zastopništvo za Ford-e v Lake Tahoe v Californiji.
November 1968 — Začne se produkcija Shelby Mustang-ov za leto 1969.
Maj 1969 — Sam Posey pripelje zadnjo zmago za Shelby ekipo, ki vozi pod okriljem Ford-a.
Avgust 1969 — Carroll Shelby prične trgovati svojo znano znamko Chili mix.
September 1969 — Konča se projekt Shelby Mustang, njegova prodaja prične padati. Modele 69, ki niso bili prodani predelajo v letnike 1970, kjer priredijo specifikacijo in proizvodnja se konča.
Oktober 1969 — Shelby v Riversidu,v Trans-Am naredi zadnji Fordov timski avto.
December 1969 — Zapre se Shelby-jeva proizvodnja (Shelby Automotive Racing Company).
Februar 1970 — Ford konča dolgoročni dogovor in poslovanje s Carroll-om Shelby-jem.
Januar 1973 — Shelby odpre podjetje s proizvodnjo gum.
September 1975 — Shelby odpre Shelby-American Automobile Club (SAAC).
Oktober 1982 — Carrol Shelby sklene pogodbo s Chrysler-jem za oblikovanje avtomobilov, ki temeljijo na uspešnosti produktov Dodge.
November 1982 — Predstavljen in dokončan je prototip Dodge Shelby Chargers.
Julij 1986 — Shelby proda svojo firmo Kraft-u.
Januar 1989 — Na Detriot Automobile Show-u prvič prikažejo Viper-ja, prav tako pa predstavijo tudi Shelby avtomobil.
November 1989 — Shelby prične proizvodnje avtomobilov 427 Cobra S/C, ki so nastale iz »ostankov« S/C modelov iz leta 1966.
Junij 1990 — Carroll Shelby preživi presaditev srca.
10 Avgust 1990 — Carroll Shelby se poroči s Heleno Dahl v Beverly Hills-u, California.
September 1992 — Na Fall Festival v Lime Rock-u, Shelby prvič vozi Shelby GT350R model, katerega lastnik je SAAC’s Rick Kopec. Shelby odpelje krog s časom 1:09, ki je le 0,4 sekunde manj od rekorda, ki ga je postavil Bob Johnson z R-model Shelby letnika 1965.
1 Oktober , 1992 — Carroll Hall Shelby je izvoljen v Automotive Hall of Fame v Westin Hotel-u v Detroit-u, Michigan.
1966 Shelby Cobra 427 Supersnake – Prodano za 5,000,000 $.
Shelby Cobra z 800-imi HP je bil osebni avtomobil dirkaškega veterana, ki je razvil znani avtomobil. Slednji je bil na avkciji prodan za 5 milijonov USD, kar je rekord za ameriški avtomobil.
Posebna zahvala Mateji Rešeta za prevod